söndag 27 november 2011

Dagens lånade dikt


För en tid sedan skrev jag om religion. Poeten Ove Klinthäll svarade med en vers som här får bli DAGENS DIKT.


NYSKAPELSE

Religionerna ställer förfärliga krav,
är ofta nog mörka och trista.
De präglar sitt folk tills det sänks i sin grav                                  
i en prästerskapsgodtagen kista,
samt hotas, dessvärre, när detta har skett
att gå till ett kärlekslöst helvete hett.
Om jag vore en mer karismatisk person,
ja, då skulle jag skapa en glad roligion.

Här har vi ett nytt ord, roligion. Och nog skulle de behövas något roligare än den kulturella efterblivenhet som vi fortfarande dras med – och tillåmed har ett parti för i regeringen!

Även ett svar på min konkurrensvisa kan man hitta i denne poets rika produktion. Kort och snärtigt:

Den fria konkurrensen
tycks nästan jämt ta chansen
att nå sitt främsta mål:
MONOPOL!


Jag saknar goda dagsverspoeter i pressen nu sen DN:s Alf Henrikson har kilat vidare och jag inte längre hittar Kajenn i Svenska Dagbladet. Här i Norrköping kunde man förr läsa Ove Klinthäll i Folkbladet. Här ett klipp från 20 december 2007:

Julen nalkas, köp-köp-köp,
jaga, jäkta, löp-löp-löp!
Jesu ankomst vill vi ära
med allt krafs vi kan hembära.

Ack ja, när den egna diktarådran sviker är det skönt att kunna anlita en närboende rimskrivare. Tack Ove!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar