torsdag 17 november 2011

Språket kan upplysa eller bedra

Blogg – Språket

Låt oss snacka ett tag om språket. Vad är det orden gör? Jo, de skapar bilder i våra huvuden. Både av sånt som finns och av sånt som inte finns. Säger jag "ros" så får du bilden av en ros i huvudet. Säger jag "Sankte Per" så gör du dej en bild av gubben framför pärleporten fast han inte existerar. Språket kan upplysa eller bedra.

De som alltid bedrar oss är prästerna som pratar om sånt som inte finns. Lika stor falskpratare är Fredrik Reinfeldt som snackar om sitt arbetarparti fast han inte har något – och kallar sitt högerparti "moderat" som betyder nånting i mitten.

Sen finns det ord som är direkt missvisande eller helt betydelselösa. När jag går in i ICA-affären möts jag vid varenda vara av små skyltar som det står "Super" på. Jag som är helnykterist super inte. Antagligen ska det betyda det något helt annat. När jag sen går till kassan får jag köpa en kasse som det står "Din mataffär" på. Jag vill fråga om affären går med vinst och när jag ska få ut min del, men det gör jag inte. Jag känner mej bara förolämpad.

Orden ska skapa bilder i mitt huvud. "Ligga med" väcker bilden av sova eller sola på stranden med någon men ska betyda knulla. Varför säger man inte det då?

Sjuksköterska manar fram bilden av en kvinna som är utbildad för att ta hand om mej i ambulansen och sköta om mej när jag ligger på sjukhus. I Svenska Dagbladet 15 november skriver fyra sjuksköterskor en debattartikel. De undertecknar med sina namn och heter Christer, Anders, Magnus och Johan.

En manlig sjuksköterska borde kallas sjukskötare. Annars får jag fel bild.

Ett språkbruk som ska hindra mej från att alls få en bild i huvudet är journalisternas sätt att benämna folk med ålder i stället för med ursprung. En "32-åring med turkiskt ursprung" blir bara "en 32-åring". Eller "en 32-årig våldtäktsman". Det där sker på order uppifrån och journalisterna fogar sej. Man får inte säga något illa om invandrare.

Här misstar de sej. Varje gång det står att "en 32-åring" begått ett brott tänker varenda infödd läsare: Jaha, en invandrare förstås!

Språket ska förklara. Jag känner mej kränkt när det använda för att dölja och förvirra. Om det finns en pärleport i himlen eller om de finns fler våldtäktsmän bland invandrade turkar eller bland infödda svenskar, det vill jag själv bilda mej en uppfattning om. På basis av kunskaper som skola och nyhetsförmedlare ger mej utan att trixa med språket på order av Fredrik Reinfeldt eller annan överhet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar