söndag 11 december 2011

Dagens dikt: Vi ska aldrig glömma


För ett halvt århundrade sedan försökte jag framföra vänsterbudskap i lyrisk form. Ett tag experimenterade jag med orimmad dikt, en art som många lyriker prövade då, men som jag ogillar numera. Jag tyckte då att lyrik kunde sakna rytm och rim om den bara hade ett viktigt innehåll. Så här kunde det bli:

Vi ska aldrig glömma
allt ont de gjort oss
även om de säger:
Det var inte vi.
De tror att framtiden
läker alla sår – Nej!
Vi ska aldrig glömma
allt ont de gjort oss.
Se upp – glöm ingenting!
Se upp!
Vänd dem aldrig ryggen,
då är du förlorad.
Nya moderater
kommer att vilja regera.
Men sin frihet
kan man inte lämna bort
till förvaring
hos någon.
Den ska man hålla i handen
och försvara varje dag!

Så tänkte vi då. Och när jag nu ersatt "byråkrater" med "moderater" känns det som om tankegången fortfarande kunde vara aktuell. Det är kul att gräva bland gamla papper och bli påmind om den tid då vänstern var stark och kämpande med sång, musik, teater och anda konstnärliga medel. När det gällde att skriva dikter hörde jag inte till de begåvade, men jag ser gärna tillbaka på mina skrivförsök. Och konstaterar att jag aldrig kom att höra till dom som driver högerut. Åtminstone. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar