tisdag 31 januari 2012

En dikt som debattinlägg


Jag hade sett bilder av fattiga kvinnor som satt på barmark långt borta i Afrika med svältande och sjuka barn i knät. Jag försökte tänka mej själv in i samma situation. Utan pengar, utan mat, utan fortskaffningsmedel, knappt ens med skor på fötterna.
Jag skulle behöva utvandra till Sverige, men hur skulle det gå till? Jag kunde inte ens komma till närmaste stad. Och Sverige visste jag inte ens att det fanns.

Dikter brukar jag inte skriva, men nu blev det i alla fall en dikt. Jag tänkte att den kunde passa i en debatt om migration. Så jag kallade den Ett debattinlägg. Så här blev det:
   

Det sitter en kvinna i öknens sand
långt söderut i ett fjärran land.
Sitt magra barn har hon i sitt knä,
det är storögt och tyst och har diarré.

Varför flyttar du inte till Sverige?
Här finns hjälpen för alla i nöd.
Varför flyttar du inte till Sverige?
Här finns sjukvård och bostad och bröd.

Nej, medlidande har vi aldrig haft.
En sjuk är en usel arbetskraft.
Och kvinna dessutom. Nej, sån sympati
ligger det inga pengar i.

Därför sitter hon där i Afrikas sand
med sitt barn och sin tomma matskål i hand.
Det väcker en lång rad frågor hos mej.
Men väcker det samma frågor hos dej?


Det vill säga: Hur ska de som bäst behöver det komma hit? Är det verkligen enbart av godhet som våra ekonomiska makthavare tar emot flyktingar? Du kan säkert hitta på fler intressanta frågor. Till den debatt vi skulle föra om vi vanliga människor hade medier och utrymme att debattera i.  



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar