onsdag 7 mars 2012

Om att hålla upp en dörr


Häromdan när jag skulle gå ut från Centralbadet var det en tonåring som gick ut före mej. Han gick ut genom dörren men höll inte upp den utan släppte den så jag fick den på näsan. Först blev jag förbannad, men sen blev jag fundersam.
Under alla år jag skrivit ungdomsböcker har jag haft ögonen på barn och ungdom. Jag har sett unga i Ryssland och USA och Kuba och Mexiko som hållet upp dörren åt folk och även behandlar varandra som hövliga vuxna.
Och jag har funderat.
Vad är det som händer när jag håller upp dörren åt någon? Jo, jag tar ledningen för ett ögonblick. Jag behärskar situationen. Det är jag som ger den andre tillåtelse att passera.
Men jag tar också en risk. Jag lämnar ut mej själv genom att se välvillig ut och titta den andre i ögonen. Jag tar risken att bli bemött med ovänlighet och förakt. Att ta en sån risk kräver mod. Att behärska situationen kräver självförtroende.
Skulle då barn och ungdom i Ryssland och USA eller i uländer som Kuba och Mexiko ha större självförtroende än barn och ungdom i Sverige?
Ja, alldeles tydligt!
Det kan bara bero på en enda sak: att dessa länder har en annan historia än Sverige. Deras folk har agerat i historien! Deras lärare kan ge sina elever en historisk identitet: Det var vårt ärorika sovjetiska folk som krossade Hitlers arméer! Det är vårt och Guds USA som värnar friheten i världen! Det var vårt tappra kubanska folk som först av alla befriade sej från USA:s rövarvälde! Det var i vårt Mexico som Emilio Zapata och Pancho Villa gjorde sin ärorika revolution!
Svenska folket har agerat när det på 1900-talet byggde ett unikt välfärdssamhälle, men det får våra unga inte veta. Det förtigs i vår eländiga och historielösa skola. Svenska folket är i dag förvirrat och passiviserat och bedraget, både av motståndarna och av de egna ledarna.
Här härjar överheten fritt och håller på att rasera allt vad de unika svenska folkrörelserna byggde upp under förra seklet.
Så kan det inte fortsätta. Förr eller senare börjar vi agera igen och tar tillbaka vårt samhälle och vårt självförtroende.
Då tar vi också tillbaka vårt mod att se varann i ögonen och uppträda anständigt mot varandra.
Så kan man fundera när man får en dörr på näsan i Centralbadet.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar