lördag 26 maj 2012

Om att splittra och härska



Jag har skrivit massor av böcker för barn och ungdom. Men redan för trettio år sedan kände jag att de unga hade en kultur som jag inte begrep mej på. När jag funderar över detta får jag en sång av poeten Ove Klinthäll i huvudet:

Allt bakom tio oxar – nej det är bara två –
jag sitter här och koxar, och tankarna är grå.
Vad sakta kräken lunkar, min kärra nästan står.
Mitt stackars huvud dunkar. Jag var på krog i går.

Där satt en tjusig flicka med mörkt och mulligt hull!
Jag började att dricka, och snart nog var jag full.
Men det var ingen fara, för jag är ung och frisk.
Men fan, sen stöp jag bara mot barens höga disk…

När dagen sakta bräckte och ljuset trängde in
kom det en karl och väckte mej bryskt och sa: Försvinn!
Jag tog min rock på hyllan, hopskrynklad som en säck.
Jag kände mitt i fyllan att plånboken var väck!

Bak mina oxar tvenne jag sitter här och glor.
Jag litade på henne och hennes falske bror!
Bedragen och bestulen – ajöss min portmonnä!
Det gnisslar grymt från hjulen… Jag är ett jävla fäää…

Så här kan man skoja om man är säker på att publiken har samma kulturarv i huvudet som man själv. Man vet att den äldre publiken kan Taubes Oxdragarsång och kan associera till Taubes Karl-Alfred och Ellinor där Klinthäll lånat handlingen. Men vad kan de unga?
I andra länder jag känner till har unga och gamla tillgång till den gemensamma skatten av sång, musik och litteratur. Så är det inte i Sverige. Här har vi övergivit ungdomen, lämnat ut den till främst USA:s storföretag för fabrikstillverkad musik och våldsunderhållning.

Splittra och härska finns det nånting som heter. Jag tror att en enhetlig kultur, där unga och gamla gillar och förstår samma saker, kan hålla ihop ett folk och ge det möjligheter att försvara sitt sätt att leva.
Kan man däremot ge unga och gamla varsin kultur, få de unga att förakta dragspel och lyrik och de gamla att ogilla hårda rytmer och importerad musik, då får man ett splittrat folk som är lätt att behärska.

Konspirationsteori? Javisst. Jag är övertygad om att vi är utsatta för konspiration. Frågan är bara hur den ska beskrivas och avslöjas.
Här har jag bara börjat fundera. Det är inga klara tankar jag försöker dela med mej av. Vem konspirerar mot oss? Vilka har nytta av att folk inte kan enas kulturellt? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar