onsdag 30 maj 2012

Råd till min vän politikern



Under den första hälften av mitt liv var jag politiskt aktiv, först i Unga Örnar, sen i SSU och sist i facket. Hela tiden såg jag grupperna minska. De aktiva blev färre och färre. Nu har minskningen gått långt, åtminstone om man får tro poeten Ove Klinthäll, som skrivit så här:

Så sitter vi här nu igen, en fem-sex-sju personer,
de mest politiskt aktiva, en vecka före valet.
De flesta av oss lever nu rätt gott på de pensioner
vi slogs för i vår ungdom på det glada trettitalet.
En ålderstigen kvinna läser förra protokollet
och skrivelser, rapporter – alla godtar innehållet.
Vi tänker mest på kaffet och vår ungdomstids visioner,
vi mest politiskt aktiva, vi fem-sex-sju personer.

De allra mest politiskt aktiva bör vara de om har politiken till yrke, de som försörjer sej på det. Men även där sprider sej missmodet. Min vän yrkespolitikern klagar på att folk inte litar på henne längre och inte ställer upp på möten och politiskt arbete. Jag tror att hon och hennes kolleger bör tänka efter hur de uppträder och vad de kan göra för att vinna större förtroende. Därför har jag formulerat SJU RÅD TILL POLITIKER:

1) Låtsas inte att du begriper allting. Medge hellre din begränsning, de är ändå alltid större än du själv vet om.

2) Använd aldrig ord som bedömning och konstatera, de ingår inte i vanligt folks språk och stämplar dej som utanförstående.

3) Du är van att ta hänsyn till vad makthavare och höginkomsttagare ska tänka om det du gör. Försök i stället föreställa dej vad vi andra ska tycka. Det känns lite ovant i början men kan ge resultat.

4) Tala inte om eftersatta grupper. Alla vet ändå att du aldrig kommer i kontakt med sådana.

5) Påstå inte att du vill rädda jobben eller trygga välfärden. Gör det i stället, så vinner du i trovärdighet.

6) Säg aldrig att du gör skäl för din lön för att du måste ställa upp dygnet runt. Det måste varenda småbarnsmamma göra mot betydligt lägre ersättning.

7) Till sist den allra mest självklara regeln: Försämra aldrig för någon som tjänar minde än du själv!

Dessa råd har jag skickat till min vän yrkespolitikern på ett vykort. Men vid närmare eftertanke tycker jag att de kan vara till nytta för flera av hennes kolleger, därför bjuder jag på dem här. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar