torsdag 24 maj 2012

Sång om våra herremän



Bland gamla papper hittar jag en pjäs från den tiden då jag gjorde teater av Trälarna. Den heter Sång om en herreman. Jag tycker den passar även på våra dagars herremän. Den har ingen musik, så den kan ni använda att öva er på, om ni har lust att komponera.

Nu ska ni få höra en sång som är sann
Gott folk – se upp med den herreman!

Han sitter nog gärna så snällt vid ditt bord
och dricker och talar så vänliga ord

men hans kalla ögon de ser sej omkring
på oss – så som vi ser på döda ting

som du, när du ser på ett kulfallet träd
och tänker: Det där kan jag hugga till ved!

Som du, när du ser på ett ungträd i skogen
och tänker: Det där blir en dragstång till plogen!

Så ser de rika på oss som på träd
Vi blir något som man kan göra nåt med

De tänker på vad vi kan användas till!
Och sen gör de rika med oss som de vill

Så lär er nu nåt av en sång som är sann:
Sätt aldrig din lit till en herreman!

Notpapperet är försvunnet. Jag vill minnas att vi hade ett litet omkväde på varje vers av typen:
De tänker på vad v kan användas till!
Och sen gör de rika med oss som de vill
                 – de rika med oss som de vill

  

1 kommentar:

  1. Stabil sång! Lägger sig som en smäck.
    Melodiförslag: Bryggnot :)

    SvaraRadera