söndag 20 maj 2012

Stava inte månåpålkapital med å



Låt mej fortsätta med ännu några funderingar om språket. Det kryper i mej när jag ser felaktigheter och dumheter. Som att det står Holmen Paper på en skyskapa här i Norrköping. Jag hävdar att papper stavas med två p. Men nejdå, det här är den nya tiden.
Den nya tiden gör rent hus med åäö också. Redan 1984 förvandlades Skånska Cement till Skanska. Några år senare blev Götabanken Gotabanken. Poeten Ove Klinthäll reagerade och skrev:

Å och ä och ö ska bort,
vad sker med språkets grace
när Hörby blir till Horby
Mönsterås blir Monsteras.
Men värst är det för detta ord
som förr betecknat parlek
emellan man och kvinna
men som nu får heta karlek.

Ännu mera hände. Samhällsföretag blev Samhall. Nynäs blev Nynas och bageriet Pågen Pogen och Svenska Fläktfabriken Flakt.

Sen försvann beslutsfattarna från tidningarnas affärssidor. Vem köper vad när Pharmacia köper Leo och Skandia köper Almedal och Stora köper Papyrus? Det känns kusligt. Finns det inga människor bakom?
Nej, inte enligt det nya språket. Svenska kronor har sökt sej till England där räntelägret är högre. De är företagsamma, de svenska kronorna! Och det är ju inte konstigare än att krig bryter ut, priser går upp, kvalitet sjunker och svält drabbar, till synes utan att någon människa är inblandad.
Bilen kostar när jag ska köpa den. Men när jag ska sälja den, då frågar bilförsäljaren vad jag ska ha för den.
Språket kan vara knepigt. Fast jag är infödd svensk har jag svårt att klara ut vissa frågor. Är jämlikare mer än jämlikt? Är ökad jämlikhet mer än jämlikhet? Är rättvisare mer än rättvist? Då är väl unikare mer än unikt också, men hur i helsike då?
Dock vet jag att abborre stavas med två b och två r och att aldrig aldrig stavas med två l vilket alltid alltid gör samt att m och n aldrig dubblas framför d och t.
Och vissa fel skulle jag aldrig göra. Till exempel:
Halvt vansinnig och omgiven av dåliga rådgivare kan jag inte annat än beklaga Carl Bildt. Det kallas syftningsfel, eftersom denna klassiska mening inte syftar på Carl Bildt utan på Erik XIV.
Och så kan jag tala om för yngre läsare att monopolkapital stavas med tre o, ifall ni inte får lära er det i skolan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar