onsdag 6 juni 2012

Jag är glad att jag är svensk



I dag är det Sveriges nationaldag. Jag googlar Sverige och finner att det egentligen heter Konungariket Sverige och är ett land på den skandinaviska halvön. Jag googlar Nationaldag och finner att det är helgdag sedan 2005 – alltså en dag när kapitalisterna inte tjänar något på oss eftersom vi är lediga. Alla utom hemmafruar, papperslösa som diskar på restauranger, småbarnsmammor och ja ni vet…

Jag kollar ordet "Sverige" bland poeten Ove Klinthälls många rimmade kommentarer om tillvarons märkvärdigheter och hittar följande dikt:

Sverige är vårt fosterland, vårt fasterland, vårt mosterland,
Sverige är vårt moderland, vårt systerland, vårt broderland.
Sverige är vårt fäderland, vårt väderland, vårt städerland,
vårt bräderland, vårt kläderland och vårt potatisland.

Om jag hade en flaggstång skulle jag hissa en flagga för att visa min glädje över att vara född i detta fantastiska land. Om jag hade något att säga till om skulle jag avsätta kungahuset så att vi blev riktigt demokratiska. Nu kan jag ändå glädjas åt att genom mitt fönster kunna blicka ut över Östgötaslättens fosterland och Bråvikens fostervatten. Syrenerna blommar och livet är värt att leva – åtminstone i Sverige!

1 kommentar:

  1. Jo, jag håller med. Dock är jag lite kluven till de båda gula linjerna. Det räcker väl med ett horisontellt? Vi är ju förståss ett "kristet" land... men som nu är framstår flaggan för mej lite som en slags diffusion.

    SvaraRadera