lördag 16 juni 2012

Ordet är fritt, men inte gratis!



Sveriges Författarförbund har fått en ny ordförande, Gunnar Ardelius. Han skickar ett brev till oss medlemmar och skriver mot slutet:
"Häromdagen fick jag ett mail från Timbro, de ville gärna att jag skulle komma och samtala om ´biståndet i skönlitteraturen´. Kul, svarade jag, vad är det för arvode? Svaret jag fick var att de inte brukar betala något men att jag kunde sälja böcker på plats. Jag svarade att jag inte arbetar gratis, tackade för möjligheten att sälja böcker genom att förklara att jag behövde sälja runt 300 exemplar för att komma upp i rekommenderat minimiarvode…"

Här har vi fått en ordförande som vill främja våra intressen genom att säga ifrån. Vi kulturarbetare får ofta erbjudanden att uppträda gratis och "göra reklam" för oss själva. Flera har vittnat om det.
Författaren Björn Larsson fick följande förslag: "Vänligen notera att vi inte kan erbjuda ekonomisk ersättning för framträdande eller resor, men då du enligt vad vi erfarit planerar att vara på Bokmässan under lördagen vore det roligt om du ville ta tillfället i akt att presentera och marknadsföra dina böcker."
Barnboksförfattaren Ulf Nilsson: "Efter ett teve-program där jag talat om min bok, frågade en bekant: ´Hur mycket fick du betala för fem minuters tevetid?´ Och en rektor i Skåne ringde och frågade om jag ville komma och ´göra reklam´ för min böcker bland barnen. Jag kunde kanske ersätta med en klassuppsättning gratis böcker."
Barnboksförfattaren Helen Rundgren: "Jag måste sälja 633 böcker för att komma upp till ett rekommenderat minimiarvode."

För mej har det här med arvoden varit problematiskt. Jag har alltid framträtt gratis där det inte funnits pengar. På fattiga bokcaféer och ibland på PRO. Sen har jag märkt att vissa föreningar säger sej vara fattiga fast de har gott om pengar – som de inte vill slösa bort på kultur.

Vi måste leva. Vi måste lära oss att ta betalt. Så låt oss söka stöd – antingen vi är trubadurer, skådisar eller skrivare – hos författarnas nye ordförande som formulerat det så enkelt och klart: Ordet är fritt, men inte gratis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar