lördag 21 juli 2012

Bli med i Arbetarskrivare!



Enligt borgerlig konstuppfattning ska ett konstverk vara skönt men i övrigt inte kunna användas till något. Då är det den perfekta varan som kan säljas på marknaden men inte ställer till oro i samhället genom något ovidkommande budskap.
Progressiva kulturarbetare kan i stället välja en konstsyn som Brecht uttryckte för litteraturens del: Man skriver inte bara, man skriver till någon, som ska kunna använda det till något!

Naturligtvis har borgarklassen skapat mycket av värde, också på det kulturella området. Jag förstår bara inte varför jag ska behöva ta del av det.
Jag ha helt enkelt inte tid.
Mitt liv är tillräckligt rikt på upplevelser ändå. Ju mer komplicerat ett konstverk är, desto längre tid tar det att tränga in i. Tjajkovskijs Pathétique skulle kanske ta en vecka. Joyce´s Ulysses kanske en månad. Jag måste välja. Alltså är jag en författare som inte läst Ulysses – och inte heller har vett att skämmas för det.

Det sk kulturarvet är ett urval som mestadels gjorts av våra fiender. De har valt "Den blomstertid nu kommer" åt våra skolbarn men hållit undan exempelvis Einar Håkanssons "Den heliga nattvarden" som jag nämnde i går.
Problemet är inte att välja bland det som finns utan att skapa det som behövs.
För dem som gillar att skriva finns numera Föreningen Arbetarskrivare. Där hittar man både etablerade arbetarförfattare och folk från andra yrken som gillar att skriva om sina erfarenheter från olika jobb. Föreningen ger ut antologier med bidrag från arbetslivet som man inte hittar någon annanstans.

Du kan bli medlem! Antingen du skriver mycket eller litet eller bara är intresserad, kan du bli medlem i Föreningen Arbetarskrivare. Du betalar 100 kronor första året och sedan 200 kronor per år. Du får föreningens utskick med medlemmars bidrag och diverse information.
 Sätt in en hundralapp på plusgiro 29 00 50 - 4 till Arbetarskrivare och skriv ditt namn, adress och epostadress på inbetalningskortet.
Det vi skriver är av olika konstnärlig halt, men det ger nya insikter och håller gränsen klar mot den kommersiella dyngan.

Vi är med och skapar kultur. Det är ingen klasslös kultur, för någon sådan har aldrig funnits.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar