onsdag 29 augusti 2012

Med ålderns rätt



DAGENS DIKTER
får handla om hur jag känner mej i dag. Eftersom jag är dålig på att rimma lånar jag av poeten Ove Klinthäll. Det handlar om att bli gammal:

Nu börjar jag bli gammal och disträ
och lat och dum och allt man kan begära,
och en gårilla är jag, jag har ont i höger knä
och glömt är snart nog allt jag har fått lära.
Jag glömmer var jag lagt nåt och jag glömmer vad det va,
skit samma då, jag glömmer snart förtreten.
Försumbara är plikterna, och det är gott och bra,
nu bara väntar jag på evigheten.

Det där stämmer precis men låter lite dystert, åtminstone på slutet. Jag får väl låna en klinthällvers som är lite mer positiv:  

Jag börjar bli gammal – med ålderns rätt –
och det är det bästa som hänt mej.
Ja gör som jag vill, tar tillvaron lätt,
det är nåt som gudarna sänt mej.
Visst lunkar jag långsamt, jag glömmer en del,
jag är inte längre nåt sexobjekt,
jag ser lite illa och hör lite fel,
min mage är bullrig och ryggen är stel,
men annars är nära nog allting perfekt.

Det är i dag den 29 augusti. Bland alla dom som har födelsedag i dag (t ex Ingrid Bergman, Per Rådström) finns två fina jazzmusiker, trombonisten Jack Teagarden och saxofonisten Charlie Parker. Visserligen hör jag lite illa, men så länge det finns såna att lyssna på kan man alltid ta på sej hörlurarna och dra upp ljudet. Så nu lägger jag mej i sängen och gör det. Ha en bra dag, ni som måste hålla er på benen och jobba! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar