söndag 26 augusti 2012

Varför tittar vi så gärna på mord?



Hör du till oss som älskar teveserien Morden i Midsomer, då är du i gott sällskap. Den är en av de mest sedda kriminaldramerna i världen. Vad är det som gör den så sevärd? Det får vi veta i antologin Döden i media (Carlssons) red Anja Hirdman.
Deckaren är en berättelse som börjar – inte slutar – med döden. I grevskapet Midsomer möter vi en lantlig idyll och vi vet att kommissarie Barnaby kommer att avslöja mördaren och återställa ordningen.

I andra deckare är den typiske detektiven en man som sällan klarar av intima relationer (t ex Wallander, Beck, Morse, Frost, Holmes). Men Barnaby är en uppskattad make och kärleksfull fader med ett lyckligt familjeliv.
Även om det visas upp sargade lik och läskiga obduktioner så ger serien ett slags trygghet. Allt ordnar sej till slut. Döden gäller andra, inte mej.

Andra medverkande i antologin Döden i media skriver om döden ur andra synpunkter. Döden som nyhet. Döden i krig. Döden på foto. Döden som självmord. Och så förstås vår kulturs mest uppvisade döda kropp ­– Jesus.
Här möter vi döden som Våld, tröst, fascination (bokens undertitel) och det är både underhållande och tänkvärt.
                                                              

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar