söndag 4 november 2012

Överkonsumera bara!



I år kommer julhandeln att öka 1,5 procent till 66 miljarder kronor, tror Handelns utredningsinstitut. Svensken väntas spendera 1450 kronor mer i december än andra månader.
HUI väljer också ut Årets julklapp. Första året var det en bakmaskin. Förra året en surfplatta. I år är det en färdig matkasse som är Årets julklapp.

Vad innehåller då en färdig matkasse och vad kostar en sån? Mat för alla sinnen, kan man få. Tre middagar för fyra personer kan kosta 399 kronor. MatHem erbjuder en julfestkasse med "alla mingelrätter du behöver till julfesten" med sillar, lingonmousse, revbensspjäll, julgodis mm. Den kostar 1290 kronor.
Jag har hela tiden trott att det i första hand var barnen som skulle ha julklappar. Mitt femåriga barnbarnsbarn är inte ett dugg intresserad av matkassar. Möjligen av julgodiset i julfestkassen.

Nu sitter hon och jobbar på sin önskelista. Som en äkta Wernströmare är hon begåvad och tidigt skrivkunnig. Listan ser redan lång ut. Handelns utredningsinstitut väntar att jag ska spendera 1450 kronor på julkappar. De skulle snart gå åt, varifrån jag nu kunde få tag i dom.
Sen skulle väl de vuxna i min omgivning ha nån liten pryl också. I går fick poeten Ove Klinthäll kommentera julen på min blogg. Han kan få fortsätta här också med en liten DAGENS DIKT:

Inte är vår jord i fara!
Sluta snåla, sluta spara!
Positiva ska vi vara!
Överkonsumera bara!
 
Det har jag inte råd med som fattig pensionär. Jag känner depressionen komma. För att muntra upp mej tar jag ner gitarren från väggen och försöker komma ihåg några julpsalmer från skolan på 1930-talet. Bereden väg för Herran, men hur fasingen var melodin?
Det går bättre med andra julsånger. Hej tomtegubbar, Jag såg mamma kyssa tomten, Rudolf med röda mulen. Och Owe Thörnquist:

Juli juli jul igen
Julen den är bra
Nu ska vi ha kul igen
både ni å ja´

Bäst att tystna innan grannarna börjar bulta i väggen. Jag deppar och fortsätter att plågas av jultankar.
Inte vet jag vad vi ska fira, och inte vet jag vad det ska kosta. Men jag vet att vi kommer att samlas några stycken, barn och vuxna och gamla, och äta och sjunga och vara tillsammans. Och tänk om vi kunde hålla vår överenskommelse att inte köpa julklappar – då skulle jag spara 1450 kronor och bara det vore väl värt att fira!  





 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar