fredag 2 november 2012

Statlig myndighet hjälper bedragare



Vi saknar en lag i Sverige – en lag som säger att den som ska bevilja ett lån först måste kolla om låntagarens ekonomi är sådan att lånet troligen kan bli återbetalt, annars får långivaren själv stå för förlusten.
Nu finns det företag som beviljar snabblån – sk sms-lån – på några minuter utan att kräva någon säkerhet.
Och det finns en myndighet – kronofogden – som driver in skulden även med ockerränta.

Antalet ansökningar om betalningsföreläggande relaterade till sms-lån var 25.400 under år 2007 och steg 2008 till 35.800 och året därpå till 46.500. Åldersgruppen 18–35 år stod för två tredjedelar av fallen.
Lånesummorna är vanligen mellan 1000 och 5000 kronor. Lånetiden är ofta bara en månad. De avgifter som tas ut kan motsvara en årsränta på 700–800 procent och i vissa fall ännu högre.

Vi har alltså ett antal skurkar (googla "sms-lån" så hittar du dem) som tjänar förmögenheter på att lura unga människor – och så har vi en statlig myndighet som hjälper till.
Det är svårt att fatta.
Men kronofogdemyndighetens anställda borde fatta vad de håller på med. De skulle kunna slänga alla sms-krav i papperskorgen och säga att sånt här befattar vi oss inte med.

Det skulle rädda ett antal ungdomar som av oförstånd låtit sej luras av smarta bedragare. Kan man tänka sej en bättre uppgift för en statlig myndighet? Och det skulle befria myndigheten från kanske femtitusen otrevliga arbetsuppgifter.
Det skulle förstås kräva lite civilkurage, men det kan väl även statstjänstemän ha?  


1 kommentar: