måndag 24 december 2012

Fan va skönt att julen snart är över!



Så är det då julafton. Man har varit i affärn och handlat en massa saker som man inte ens viste fanns. För nu blir det julbord, och det ska bli trevligt att träffa barn och barnbarn och deras barn som man sällan ser. Vår julefrid störs inte av sprit, inte ens i glöggen, så vi slipper sånt som Ove Klinthäll skriver om:

Och far gick ut i skogen, en gran i smyg han högg,
så gick han hem till stugan och drack sin varma glögg.
Ur skåpet tog han ännu en flaska till förtäring,
så han blev riktigt upprymd och klippte till sin käring.
Så föll han ner på soffan och sov en himla tid
så mor och hennes barn fick välsignad julefrid.

Mina föräldrar var nykterister. Men farsan var glad och trevlig och skojade med barn och vuxna på gården mellan barnrikehusen där vi bodde. Så portvakten blev förvånad när farsan inte ville bli bjuden på en snaps. Han sa: – Fan, jag har väl sett dej full många gånger!

Själv hamnade jag i IOGT, i ungdomslogen Topelius, och fick spela revy i Toppes gäng. Jag hade tur och tillbringade hela min ungdom omgiven av nyktert folk. Det var först när jag började jobba som jag råkade ut för den vanliga övertalningen: – Ä, en sup kan du väl ta!

Då var jag beredd och kunde säga ifrån. Än i dag har jag inte fattat hur sprit och glädje kan hänga ihop. Förgifta sej och bli glad? Nej, förgifta sej och övervinna sin osäkerhet och våga se glad ut! Fast själv är jag osäker:

Supandet är så ursvenskt, långt före vår tidräknings början. Så jag kanske är osvensk och onormal? Inget att göra åt i så fall, för ändra mej och börja kröka kan jag inte. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar