onsdag 5 december 2012

Motvilligt beundrar jag en präst



I går kväll visade TV en dokumentär från Båstad 1968, när Sverige skulle möta det rasistiska Rhodesia i tennis. Vänstern demonstrerade och lyckades stoppa matchen. Jag var där med fotografen Lasse Westman och skulle göra reportage.
Till min förvåning gick en kille i prästdräkt främst i demonstrationståget. Jag ogillar präster och religion, men nu blev jag nyfiken. Fanns det radikala röda präster?
Jo, här var han ju – Ingemar Simonsson!

Han prästvigdes 1955 och började omgående med att bryta kyrkans konventioner. Istället för att utsättas för långa, torra bibelförhör fick hans konfirmander spela teater. Han blandade in dagsaktuella politiska händelser och kontroversiella ämnen i sina predikningar.
– Det var inte för att jag var politiskt på vänsterkanten utan helt enkelt för att jag var övertygad kristen, sade han.
– Det gäller att vara ärlig i sin relation till Gud, att inte vara undfallande.
 – Jag ställer ofta frågan Vad menar du med det här Gud? Om du nu finns?

Tennismatchen i Båstad stoppades. Ingemar Simonsson hotades och fick polisbevakning i tre veckor. Kyrkan kritiserade honom för att ha blandat politik i religionen. För andra blev han en hjälte och förebild. I en intervju i Sydsvenskan trettio år senare säger han:
- Det gällde att gå från ord till handling, att inte svika sina ideal. När Sverige skulle spela tennis mot en rent rasistisk stat kändes det självklart för mig att gå ut och delta aktivt i protesterna.

Ingemar Simonsson förde en annan kamp också, mot sin alkoholism.
– Jag minns mycket tydligt vad det var som fick mig att erkänna att jag hade ett stort problem. Det var när jag ringde min syster och frågade om jag fick komma och hälsa på henne. Men hon ville inte ha dit mig, hon tyckte det var obehagligt att jag drack och blev berusad.
Ingemar Simonsson blev 74 år och dog i en trafikolycka 2005.

Och jag ser tillbaka och finner att jag faktiskt träfat en präst som jag kan minnas med värme och beundran. Det trodde jag inte förrän jag blev påmind om Ingemar Simonsson av TV i går kväll.

           





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar