lördag 29 december 2012

Thore Ehrling värd att minnas



I dag skulle Tore Ehrling ha fyllt hundra år om han fått leva så länge. Det fick han inte, han dog 1994. Thore Ehrling minns vi som kapellmästaren på Skansens dansbana under många år. De som inte var med på den tiden känner ändå till några av hans låtar, till exempel En månskenspromenad och Regntunga skyar.

Hans orkester betydde mycket för mej när jag som tonåring och nybliven gitarrspelare började hänga på Skansen och lyssna på musik. Jag var rätt blyg, bjöd aldrig upp nån tjej till dans, stod bara vid räcket och lyssnade. Och försökte lära. Han hade fenomenala
gitarrister, Sven Stiberg och Folke Eriksberg. Deras inspelningar var tyvärr på gamla bräckliga stenkakor. En blues med Hasse Kahn på fiol och Eriksberg på gitarr har jag sparat fast den är bruten i två delar och aldrig går att spela.

Thore Ehrling och jag bildade varsin orkester samma år, 1938. Hans blev en framgång men min pojkorkester i barnrikehuset las snart ner. Om du vill höra hans orkester kan du googla Thore Ehrling och knappa in hans jubileumskonsert på Bal Palais 1974.

Dit var vi bjudna, Inga och jag, inte av honom, han hade ingen aning om min existens. Det var min förläggare som kommit över ett par biljetter som jag fick. Min förläggare spelade själv saxofon och visste vad Stockholms dansorkestrar betytt för mej i min ungdom. Så det är klart att vi gick till Bal Palais, Inga och jag. Kanske kan du se oss på dansgolvet.  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar