måndag 28 januari 2013

Levande låt fyller hundra år



Nu närmar vi oss den 53:e upplagan av musiktävlingen Melodifestivalen och Sveriges uttagning till Eurovision Song Contest 2013. Vi kommer att få höra en massa låtar som vi inte kommer att minnas dagen därpå.

Det finns låtar som har längre livslängd. Hundra år fyller i år den svenskaste låt som finns, Kostervalsen, som skrevs av David Hellström och fick text av Göran Svenning 1913, samma år som den kom i tryck och gavs ut på skiva.
Kom i kostervals, slå din runda arm om min hals… Hundra år, och den låter i dag som om den skulle vara nyskriven. Svenskarna är ett sjungande och dansande folk. Våra låtar lever.

Jag är född 1925 och alltså jämngammal med rundradion. Dessförinnan gick folk på logdanser för att höra musik, eller bara ut i nån park där min far och hans syskon satt och spelade. Kostervalsen hör till min barndoms sångskatt lika väl som Vi gå över daggstänkta berg fallera.
Sen kom diskotekens plattvändare och tog stryptag på den levande musiken. Låtarnas livslängd blev kortare. Slitåslängmusik säljer fler skivor.

Nu är musiken helt obegriplig för mej. Så kommer det att vara med Melodifestivalens låtar. Så var det med gårdagens Så ska det låta. Jag tar fram min gamla luta och sjunger hundraårslåten för katten. Hon slutar spinna och går ut i köket. Så det låter väl inte som det ska. Men Kostervalsen lever fast den är tolv år äldre än jag.  
  




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar