onsdag 27 februari 2013

Finns det verkligen folk som tror?



I måndags spred TT denna lilla notis till den svenska pressen:
"I sin sista söndagsbön som påve sade Benedictus XVI att han med sitt sensationella avgångsbesked följer Guds vilja.
– Gud har kallat mig att bestiga berget, att ägna mig ännu mer åt bön och meditation. Men det betyder inte att jag överger kyrkan, sade påven från fönstret på påvresidenset i Vatikanen till de tiotusentals troende som fyllt Petersplatsen."

Jag häpnar. Det finns alltså "troende". Men det kan väl inte vara många som tror på riktigt? Inte ens de präster jag känner är troende. De gör sitt jobb, döper, viger och begraver. De kyrkobesökare jag känner har inte heller nån riktig tro. De använder kyrkans tjänster, låter begrava sina döda, sjunger i kyrkokören. Men när deras bil stannar faller de inte på knä bredvid den och ber Gud om hjälp. De ringer efter bogsering och kör den till en verkstad.

Tiotusentals "troende" samlas framför Peterskyrkan i Rom. De ser den fantastiska barockfasaden som en gång restaurerades av påven Julius II. Det kostade pengar som han fick genom att sälja avlatsbrev med syndernas förlåtelse över hela den kristna världen. Men fyra gånger mer gav konkubinskatten, skatten på de prostituerade i Rom.

Jag undrar om de tiotusentals troende som stod och tittade på den vackra barockfasaden tänkte på att det var flickor i Rom som pippat ihop pengarna till den grannlåt som omgav den avgående påven och kommer att omge hans efterträdare.

De enda verkligt troende jag sett mötte jag i Mexico för ett halvt århundrade sedan. Det var fattiga, lurade och förtryckta indianer som kröp på knäna fram till sin madonna av Guadalupe och la sina sista centavos i sparbössan framför hennes avgudabild. Centavitos som så småningom blev miljoner pesos till prästerskap och påve.
      
Religion handlar inte om gudar, den handlar om mänskor och makt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar