fredag 15 februari 2013

Har jag skrivit science fiction?



Vi som skriver skönlitteratur vet i regel inte i vilket sammanhang vi jobbar, vi skriver på känsla och inlevelse – och sen är det kritikers och litteraturvetares uppgift att tala om för oss vad vi har gjort.
Nu har Svenska Barnboksinstitutet låtit några forskare undersöka mitt författarskap. En av dem överraskar mej. Han heter Jerry Määttä och har doktorerat på science fiction. Han påstår att jag är en framstående sf-författare.

Han gör något mycket ovanligt. Han kallar mina tidiga ungdomsböcker för romaner och behandlar dem som sådana. En enkel ungdomsbok som Flygkamraterna korsar rymden är en sf-bok men brukar inte uppfattas som roman. Min roman Ett författarliv är självbiografisk men blir uppfattad som science fiction för att jag låter den gå fram till 2025 då jag fyller hundra år.
    
Jag tycks tidigt ha använt sf-genren politiskt, till indirekt samhällskritik. Det gör man genom att skildra andra tider eller andra världar för att indirekt kommentera och kritisera sin samtid. Här var jag tidigt ute, får jag veta, och kan räknas till sf-genrens svenska pionjärer. Kanske påverkad av sf-författare som jag aldrig läst.
Som barn läste jag Blixt Gordon i nån veckotidning som morsan prenumererade på. Som tonåring var jag springsjas på ett tryckeri i Stockholm. Det var under kriget när bilarna var undanställda och allting måste fraktas med cykel. Då kunde jag ta en vilopaus under nån bro och läsa Jules Verne-magasinet. Så visst var jag påverkad när jag började skriva böcker.

Nu sitter jag med Jerry Määttäs doktorsavhandling i handen, den där mina tidiga pojkböcker kallas romaner. Det brukade ta mej en månad att skriva en sån bok. Jag tycks ha haft det lättare än Määttä. Hans avhandling är 600 sidor tjock. Han har inte bara läst allt jag skrivit, han har också läst alla andra författare som skrivit sf, plus alla som skrivit om dessa.
Jag är imponerad. Efter att ha skrivit böcker i mer än ett halvt århundrade har jag fått lära mej något om mej själv som jag inte haft en aning om. Det tackar jag för.

                                                                                                                                                                       

                                                                                  




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar