lördag 23 mars 2013

En bok av drottning Silvia



Jag har vunnit på lotteri! Det har aldrig hänt förut. Flickan som sålde lotter kom från nån förening i byn där jag bor, hon var så söt så jag köpte två lotter à fem kronor. Och plötsligt sitter jag med en vinst i handen: Drottning Silvias bönbok. Böner i urval av Drottning Silvia med bilder av Kung Carl Gustaf. Bilderna föreställer inte kungen utan ska vara tagna av honom. Färgrika bilder av blommor och natur.

Drottning Silvias bönbok. Den måste jag skiva något om. Jag känner mej elak. Jag måste leta fram något riktigt dåligt att citera. Men eftersom det rör sej om böner är det obegripligt alltsammans. Där finns små prosastycken också. Där hittar jag: "Dag efter dag får vi ta emot av det som jorden ger oss för vår överlevnad…" Jorden ger oss. Så det är inte arbetare som tvingat jorden att ge? Nej, lite längre fram är de Herren som ger bröd.

På sidan 35 tackar Silvia för att "vi är två som får leva tillsammans". Men vad är på väg att hända? "Hjälp mig nu när våra vägar skiljs – den jag älskar känner inte igen mig längre och våra samtal har tagit slut för alltid."

Och hur är det nu med Gud? I en bön för kvinnodagen 8 mars diktar Silvia: "Tack för att du skapar oss till din avbild". Gud som kvinna, ja det är ju en kul tanke. Silvia samlar mod under rubriken Jag har svårt att orka: "Samtidigt gör jag allt för att hålla skenet uppe och se lugn och glad ut." Lugn och glad ser hon också ut på porträttet i bokens början.

Den här boken innehåller en massa trams i form av böner, men den har också ambitiösa sidor. På slutet har den Herrens bön (Fader vår som är i himmelen) på svenska, tyska, engelska, franska, spanska, portugisiska, finska, nordsamiska, lulesamiska, sydsamiska, arabiska och arameiska. Och så Välsignelsen på lika många språk. Intressant, inte främst för troende utan för språkintresserade.

I inledningen till boken skriver Silvia: "Jag har bett aftonbön så länge jag kan minnas." Kanske har hon skrivit den raden själv. Vem eller vilka som förlaget Verbum förmått skriva resten av boken framgår inte.    

   




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar