måndag 11 mars 2013

Om Bibelns sagor och våra egna



Bibelkunskap, är det något vi skulle kunna ha nytta av? Den är numera dålig här i landet. Nils Ferlin sa en gång: – När jag började skriva kunde alla människor bibeln. Man visste vilken bild jag syftade på och man förstod vad jag menade.

Språket behöver allmänt kända bilder. Bibeln erbjuder mycket sådant material. De trettio silverpenningarna från Matteus 26:15 och grynvällingen från Första Mosebok 25:29 är användbara begrepp om man t ex vill diskutera våra folkvalda ledare. Och den som känner till Daniel 6 förstår vad Povel Ramel menar när han i visan om din njugge far och din snörpiga mamma sjunger: Gå ut och sök en annan Daniel och må i trivas bra ihop, så han får kraft att rida ut sin nya lejongrop!

Gamla testamentet är en kvarleva från den rika litteraturen i ett land som tog emot impulser från många forntida kulturers folkdiktning. De kompletterar vårt eget sagomaterial. Vår typ av folksagor med hemlighetsfulla väsen och besjälad natur saknas ju i den israeliska folkdiktningen. Och våra gamla konstsagor överlever av egen kraft. Som jag sagt förut: Vem vill undanhålla sina barn begrepp som "kejsarens nya kläder" i tevekändisarnas tidevarv?

Sen kan man ju beklaga att produktionen av folkliga myter och berättelser tycks ha upphört hos oss. Vi har blivit ett passivt folk utan historia och historier. Vi har suttit och tittat på Ivanhoe men inte på Engelbrekt. Vi sitter och tittar. Och ett folk som sitter och tittar skapar ingen folklig berättarkonst.  



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar