söndag 10 mars 2013

Vad ska vi göra när vi får makt?



Vi som inte har något att säga till om måste hela tiden framföra önskemål och krav. För min del vill jag ha dem enkelt och klart formulerade. Och jag lånar dem gärna från andra som uttryckt sej enkelt och bra. Vi måste ju vara beredda den dag vi lyckas tillkämpa oss inflytande. Just nu sitter jag och läser Flamman från 7 mars där trummisen Nike Markelius meddelar vad hon tycker behövs för en bättre arbetsmarknadspolitik:

1) Medborgarlön. Samma lön till alla oavsett vilket arbete man utför.

2) Förkortad arbetstid. Dela på jobben som finns, antingen genom fyra dagars arbetsvecka eller sex timmars arbetsdag.

3) Samhällstjänst. Vi delar på slitsamma och farliga jobb. Och det ska gälla alla, mig, Fredrik Reinfeldt, you name it.

Nike har spelat trummor i trettio år, men det räknar inte Arbetsförmedlingen som arbetslivserfarenhet. Hon skrev en artikel i DN och berättade om frustration, förnedrande övningar som rimligen inte leder till jobb och om coachar som behandlar sina klienter som barn. Hon fick många positiva reaktioner, men Expressen ömkade jobbcoacherna som var tvungna att lotsa den otacksamma Markelius genom arbetslösheten.

Tyvärr har Expressen fler läsare än Flamman. Om jag bara kunde begripa varför.

3 kommentarer:

  1. Ett år inom äldrevården borde vara vår tids att göra lumpen.
    Vi skall alla dit, vare sig vi heter Reinfeldt eller titulerar varandra som patrask.

    SvaraRadera
  2. Men hallå! Tankemeningen är säkert fin men hur många människor skulle vilja bo i ett land som är organiserat ungefär som ett straffläger!? De där förslagen har ingen verklighetskontakt. Att förkorta den obligatoriska arbetsveckan/höja lönen för de värsta slitjobben vore däremot ett bra förslag tycker jag. Problemet är att det inte går att hitta gränsen för vad som är ett sådant jobb och att det också är individuellt betingat, så att... 35-timmars vecka för alla kanske hade kunnat funka om det inte föll på att det inte går att göra treskifts-scheman på... Progressiv skatt (ett rejält grundavdrag på arbetsinkomster) och fackföreningar med tänder nog att kunna kräva vettiga arbetsförhållanden skulle räcka långt. Just me...

    SvaraRadera