onsdag 6 mars 2013

Vad skriver dagens skolungdom?



I går skrev jag om vad vi får i oss när vi sitter och glor på teve. Och vad våra barn får i sej. Det är nu länge sedan jag gjorde författarbesök i skolor och försökte få ungarna att skriva. Jag minns hur jag försökte få dem att kläcka idéer och fick svar som "Blod och tårar" och "Massmord på racerbanan". En lärare i Jönköping visade hur en 12-årig pojke skrev:

"Den goda måltiden. Den galna pojken blev sugen på korv stroganoff. Han tog motorsågen, sprang ner till en porrklubb, tar några brudar, sågar itu brudarna, tar yxan och hugger dom i småbitar och stoppar in dom i microvågsugnen, ut kommer färdig stroganoff, men den är inte. Vet ni hur man gör ketchup? Man tar tjejblod, tar lite salt, socker, peppar och blandar i, man tar mixen och har lite roligt, man häller i mosad gristarmar."

Det där berättade jag om för 40 år sedan. Då var barnen påverkade av den tidens teve och tog idéerna till sina uppsatser därifrån. Har tveunderhållningen blivit mindre blodig sen dess? Tar dagens skolbarn sina idéer från dagens teveutbud? Då är jag verkligen nyfiken på hur deras uppsatser ser ut nuförtiden.     






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar