tisdag 30 april 2013

Diskutera skolan i klassamhället!



Skolan fascinerar mej. Jag har bara gått åtta år i den gamla folkskolan som ju var borgerlig och lögnaktig. Därför fäster jag mej alltid vid olika synpunkter på skola i det jag läser. I en deckare, Upplösningen av Silbersky och Svedelid, har den gamle advokaten Rosenbaum läst utredningar och rapporter och sett filmer från autentiska klassrum om hur undervisningen bedrivs:

"En skola i upplösning i ett samgälle i gungning. Eleverna hade tagit över och gjorde som dom ville och saknade vilja till undervisning, och dom talade till varandra och uppträdde mot varandra på ett sätt som tillhör avgrunden. Lärarna hade tappat greppet om sin plikt att lära dom unga vad dom måste lära sig. Men det är en skam för ett samhälle när man inte längre känner den solidaritet med barnen som dom har rätt att kräva. Barnen blir övergivna av samhället och kan inte få en stark känsla för samhället när inte samhället har känsla för dom. Det är en oundviklig lag att om inte barnen får omsorg, kärlek, respekt, kunskaper och goda värderingar blir det kaos."

Det är nu länge sen jag slutade göra författarbesök i skolor, men jag tycker mej känna igen beskrivningen. Det finns också ett annat sätt att se på dagens skola, det som poeten Ove Klinthäll gjort en vers om:  

Jag vet vad jag gör, jag har valt åt min son
en ny, fin och välryktad skola!
Jag vet var kamraterna kommer ifrån,
allt utjämningspjunk kan vi spola.
Ungar som bor i nån hyreshuslänga
dom har vi lyckats att helt utestänga.
Detta är tanken vi starka kan gilla:
Skilj höghusbarnen från barn i en villa!

Två olika skolor. En där lärarna tappat kontrollen och eleverna tar makten. Och en i ett segregerat samhälle där de välbeställdas barn som har en framtid får sin skola – och där arbetarbarnen, vars framtid är arbetslöshet, får en skola som struntar i dom.

Det är två infallsvinklar på den diskussion som borde föras om hur barn behandlas i klassamhället. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar