söndag 5 maj 2013

Läsvärda historier om mord!



När jag inte har något speciellt ärende som tränger på, brukar jag låna en text av någon annan. Så gör jag nu. Här får ni en rolig historia:

En ateist sprang för livet ute i skogen, jagad av en stor björn. Han föll, björnen kom ikapp och skulle just döda honom när en röst hördes från himlen. Gud talade. "I det här läget, är du fortfarande ateist eller vill du bli kristen?" Ateisten funderade. "Jag står nog fast vid min övertygelse, men kan du inte göra björnen kristen?" – "Som du vill", blev svaret och ateisten suckade av lättnad. Då reste sig björnen på bakbenen, förde samman de väldiga labbarna och sa med hög röst: "Gode Gud, välsigna maten, amen."

Historien är hämtad ur Jan Mårtensons bok Den kinesiska trädgården, en deckare med antikhandlaren Johan Kristian Homan som huvudperson. Mårtenson har skrivit ett 40-tal Homan-deckare, en om året, en prestation som är förvånande inte minst för oss som skriver.

Som läsare blir man snabbt bekant med de gränder i Gamla stan där Homan håller till och de fem-sex personer han omger sig med. Sen är man fast och läser vidare, bok efter bok. Då handlar det inte om roliga historier utan om mellanmänskliga konflikter och mord. Börja får du se!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar