torsdag 23 maj 2013

Vi kunde ha ett annat samhälle



Jag är nu 88 år. Om tolv år fyller jag 100. Så gamma blir jag kanske inte. När min generation är borta finns det ingen som minns att vi kunde ha haft ett annat samhälle.

I Svenska Dagbladet 6 maj läser jag en artikel om fastighetsägare. Två bröder äger hyreshus i Stockholm och dess omgivningar. De säljer hyreskontrakt för trehundratusen kronor och tar sen höga hyror. De blir rika. Den ene har en Mercedes för en miljon och den andre en Porsche för 1.3 miljoner. SvD:s journalister får erbjudanden att köpa hyreskontrakt och vill sedan intervjua bröderna om detta. Då slänger fastighetsägarna på luren eller tar till flykten springande.   

Fastighetsägare kan kallas förbrytare. Deras yrke bygger på utpressning. Bostad måste alla ha. Den som äger annans bostad har en makt över medmänniskor som ingen borde ha.

Det insåg en gång socialdemokraterna. I partiets program skrev Ernst Wigforss strax efter andra världskriget att hyreshus och tomtmark skulle överföras i kommunal ägo. Om hans efterträdare hade fortsatt att driva sossepolitik skulle vi inte ha haft fastighetsägare i dag. Vi skulle ha haft ett helt annat samhälle.

Här finns ett fält för unga forskare att gå in på. När avvek de ledande sossarna från efterkrigsprogrammet? Vilka var de som svek? Hur mycket fick SAF (Svenskt Näringsliv) betala? Det finns knappast något viktigare för historiker att studera i dag.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar