måndag 3 juni 2013

Hitta på några riktigt läskiga spöken!



Som barn och som ung var jag mycket mörkrädd. Begåvad som jag är hade jag lätt för att hitta på spöken. Ibland lade jag dom i min säng, ibland fick de smyga omkring i lägenheten eller bara ligga som avhuggna huvuden i bokhyllan och titta på mej. Min mörkrädsla blev jag av med i Mexico där jag kunde möta verkliga faror i form av machetebeväpnade möjliga rånare i nattmörkret.

Spöken fascinerar mej fortfarande. Det finns sanna spöken och falska spöken. På Linköpings slott spökar Freulein Winkel som dog av sorg där på 1640-talet och nu går igen. Freulein Winkel är ett sant spöke i den meningen att hon faktiskt har existerat och att någon än i dag berättar om henne. Falska spöken skulle då vara de som uppfunnits av författare och ibland blivit litterära mästerverk som hos Oscar Wilde eller Selma Lagerlöf.

Om spöken kan man läsa i Sanna historier om spöken av Paul Dowswell & Tony Allan (Historiska media). Där finns inte Freulein Winkel med, men en hel del andra sanna spöken från olika delar av världen. De yttrar sig mest som konstiga ljud och händelser. Nycklar faller ur lås, klockor klämtar, det rasslar och bankar, möbler flyttar sig, stolar vickar och sängkläder flyger ur sängen. I ett gravvalv har kistor flyttats omkring. Brinnande tändstickor faller från luften, det börjar brinna i stängda byrålådor, ansikten blir synliga på golvet och hotelser blir skrivna på väggen.

Spöken skadar sällan någon levande människa. Ibland kan de utdela örfilar eller dra någon i håret. Det händer att barn kastas ner från sina sängar eller svävar omkring i luften med sina leksaker. När spöken någon gång varit synliga kan det ha varit som en framglidande nunna i trädgården eller som en huvudlös man.

De sanna spökena är ganska snälla och oförargliga. Vill man uppleva något kusligt bör man söka sig till litterära spöken. På det här området är skönlitterära författare mycket duktigare än verkligheten. Så kanske bör jag passa på – och skriva en riktigt läskig spökroman! Det går jag nu och funderar på.                                                                                       


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar