lördag 8 juni 2013

Ut och snacka för sista gången



I nästa vecka kommer min bok TRÄLARNA i pocketformat från tryckeriet. Det betyder att jag måste ut och prata om den i bibliotek och på andra ställen. Det är länge sedan jag gav ut en bok och länge sedan jag höll tal och föredrag om saker och ting. För att få några tips plockar jag fram Göra Hägg Retorik i tiden (Norstedts).

Retorik är konsten att påverka grupper med hjälp av det talade ordet, läser jag där. Några regler är enkla och nästan självklara: Ljug aldrig! Var trevlig! Förbered slutklämmen noga!
Det är lättare att tala om man ser sin publik, och det gör jag ju för det mesta. I TV har talare bara ett kameraöga i blickfältet, men den risken löper jag inte eftersom jag har en motståndare i Östnytt, där min bok borde vara en nyhet.

Göran Hägg är lärorik och underhållande. Han ger exempel på tal som haft betydelse i historien.  
Per Albin lyckades lansera "folkhemmet" 1928 inför riksdagens andra kammare så att det blev ett begrepp för framtiden.
Olof Palme filade noga på ett nedskrivet tal för radio när han 1972 brännmärkte USA:s bombning av Hanoi och jämförde med Guernica, Babi Jar, Treblinka, Lidice…
Bland talarna finns präster (vars uppgift var att få folket att lyda överheten), påvar, presidenter och andra män. Men Hägg glömmer inte kvinnorna. Han konstaterar att de mest trovärdiga talarna är gamla kvinnor. In med tanterna! Heliga Birgitta, Golda Meir, Alva Myrdal… Mormor är den mest trovärdiga person som finns!

Min mormor finns tyvärr inte kvar i livet och kan inte hjälpa mej att lansera nyutgivningen av Trälarna. Det får jag göra själv. Så långt jag kan och orkar. Ska bli kul att se en publik i ögonen igen! Kanske för sista gången.
  




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar