torsdag 18 juli 2013

Bort med religionen!



Jag råkade hamna hos en sjukgymnast som var religiös. Jag frågade henne: – Kan du sova gott om natten när du vet att jag ska brinna i helvetet?
Det kunde hon. Därför vill jag ägna henne Dagens dikt. Som naturligtvis är skriven av vår favoritpoet Ove Klinthäll:

Där, hos Gud i himlens höjder,
eller var det är han finns,
där är livet fullt av fröjder –
så sa fröken, vad jag minns.
Där finns inga vissna rosor,
där är frostfritt, vad man vet,
vackra harpovirtuosor
spelar fromt i evighet.
Där finns folk i myriader
har jag hört att man har sagt,
men en rent ofantlig kader
vistas visst i annan trakt
där dom plågas, binds och kedjas,
bränns och koks på alla sätt,
så de rätt-trogna kan glädjas
åt att de har landat rätt.

Den som är religiös kan sova gott trots att den vet att jag ska brinna i helvetet. Nå än sen – jag sover gott trots att en massa människor mördas av religiösa motståndare i världen. Ingen kan ju räddas av att nån ligger vaken och ojar sej. Frågan är politisk. Bort med religionen! Dit var vi på väg en gång i arbetarrörelsens Sverige. Vi är inte så många kvar som minns det. Men det är dit vi måste komma tillbaka.    






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar