torsdag 4 juli 2013

Hur gammal vill du bli egentligen?



Det var länge sedan jag presenterade Dagens Dikt på det här utrymmet. Eftersom jag själv är dålig på att rimma bad jag vår favoritpoet Ove Klinthäll dikta om nånting. Jag sa inte att det skulle handla om mej, men det känns nästan som om han valt mej till mej till motiv. Dessutom har han satt rubriken GUBBE:

Ibland så kan jag minnas ifrån min ungdomstid
en gubbe hemifrån som var nästan invalid.
Rullator fanns ej då, ju, han gick omkring med käpp
och prata för sej själv och nog ansågs lite knäpp.
Men vi var unga då, ju, och hängde aldrig läpp,
vi jävlades på skoj, mest, med gubben och hans käpp.

Han blev så himla arg på vårt skrik och tjoande,
men i den lilla byn var det tufft och roande.
Nu har jag själv rullator och haltar lite lätt,
så kommer ongjävlar som inte har nåt vett
och härmar mej ibland, jag får utstå spott och spe!
men blir dom gamla ska dom nog fanimej få se!

Så är det att bli gammal. Jag kan fortfarande köra bil men måste ha rullator för att komma ut till bilen. Om man ska beskriva ålderdomen sker det bäst med en aforism som samtidigt är en paradox: Alla vill bli gamla men ingen vill vara det! Så är det och nu vet du det.  






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar