tisdag 9 juli 2013

Kalle Finkel och Makten



Jag har skrivit så många böcker att jag inte kan hålla reda på dem. En av dem är helt och hållet försvunnen, jag kan inte hitta ett enda exemplar i mina bokhyllor. Den hette Kalle Finkel och Makten.

Jag minns hur den kom till. Det började med en idé: Om man kan transplantera en njure bör man väl kunna transplantera en hjärna också. Det ger ju flera möjligheter. En kvinnlig hjärna i en mans kropp? Nej… En gamlings hjärna i en ung kropp? Tjaa! En fattig mans hjärna i en rik mans kropp? Ja!

Sen skulle idén befruktas med en avsikt: En vanlig människas hjärna i en makthavares kropp! Så att en vanlig medborgare får insyn i de mäktiga beslutfattarnas värld!

Och så en förutsättning som läsaren inte vet om: Partiledare Fredrik har råkat ut för en olycka och fått huvudet krossat. Partiet måste ha honom på benen till sommaren och valrörelsen. En skum läkare med privatklinik åtar sej jobbet. Fredriks hjärna går inte att rädda. Läkaren skickar ut sina hejdukar att skaffa fram nån som ingen kommer att sakna. De tar den gamle uteliggaren Karl Valter…

Så kan historien börja. Karl Valter vaknar upp i en sjuksäng. Bredvid sängen sitter en flicka som påstår sej vara hans älskarinna och vill ha pengar. Karl Valter känner sej konstig i munnen. Tänder han förlorat sitter där de ska. Ett finger han förlorat har kommit tillbaka. Nästa gång han vaknat sitter vid sängen en rödhårig kvinna som påstår sej vara hans hustru.

Till henne kommer han så småningom hem och upptäcker att de har två barn tillsammans. Dit kommer partisekreterare Åke Klantvall och drar iväg med honom till möten och TV-framträdanden. Vid intervjuer kan han inte svara som en politiker utan bara som en vanlig klok medelsvensson… Ja, så är historien igång.

Den boken är jag nyfiken på. Jag skulle gärna vilja läsa den på nytt. Den enda av mina hundra böcker som inte finns mitt arkiv. Nu får jag väl söka den på biblis eller på nåt antikvariat.        







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar