torsdag 25 juli 2013

Riktigt gott öl är det ont om



Det händer att mina borgerliga läsare påstår att jag bara lär ut marxism i mina böcker. Det vore inte fel, men sant är det inte. I berättelsen om Drottningens skomakare på 1600-talet kan man till exempelläsa detta:

"Till ölbryggning tager man korn som fått gro och därefter torkas och stöts till malt. Matet läggs i mäskkaret och hälls över med kokande vatten, stäva för stäva, under omrörning. När det blivit en tunn gröt, arbetas det hårt med ett träroder i minst en timme.
Under tiden kokas mera vatten, som sedan hälls på mäsken tills det blir en tunn välling. Den silas genom halm och blir vört, som kokas och silas igen tills den blir klar och känns stark.
Vörten kokas tillsammans med torkade hängen av humleväxten som ger smak. När vörten svalnat sätter man till jäst från tidigare bryggning. Efter ett par timmar har ölet kommit i jäsning. Då kan man hälla det på tunna, men tunnan måste lämnas öppen så det kan jäsa över.
När jäsningen upphört kan man slå tappen i tunnan. Efter tre eller fyra veckor har man ett gott öl."

Trälserien är en mycket lärorik samling berättelser. Om någon av mina läsare vill ta till sej ovanstående recept så ser jag fram emot att få smaka ett stop. Gott öl är det ont om. Därför dricker jag sällan öl, nära nog nykterist som jag är.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar