söndag 18 augusti 2013

Han ger fan i öppna landskap



Dagens dikt får poeten Ove Klinthäll stå för. Jag tycker den bör bli dagens allsång också. Melodin kan ni säkert.

Slutna landskap.  
Jag ger fan i öppna landskap, djupt i skogen vill jag bo,
där finns t ex rara djur såsom älg och räv och ko.
Här finns fullt med fina fåglar, ingen skränig skrikig mås,
och här är det nästan alltid lugnt, inget fasligt gräsligt blås.
Här bränner jag min brasa själv och grillar korv i sommarns kväll,
och skulle korvarna ta slut kan jag grilla revbensspjäll.
Jag ger fan i öppna landskap, och jag ski-i-ter i-i Lundell.

Öppna landskap är inget som vi svenskar gillar. Det är möjligen skånskt och mera danskt och nordtyskt eller rentav nordafrikanskt ökenaktigt. Nej, Sverige är blanka sjöar, berg och djupa skogar.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar