måndag 12 augusti 2013

Om ROT och RUT och åka buss



Tiden går ifrån mej. Jag kan inte åka buss, för jag vet inte hur man betalar. Jag kan inte använda ROT och RUT, jag vet inte ens vad det är. Men det vet förmodligen poeten Ove Klinthäll som diktar så här:

De 100 000 som ni två har fått ut av RUT,
lägg dom på fina båten, kom ut och se och njut!
Ni har kanhända fått lika mycket ut av ROT –
lägg dom på båten också, för havet tar emot!
Vi vet att ni har tjänat bra på jobbskatteavdragen,
så tacka staten att ni lätt kan nå arkipelagen.
       Ni lågavlönade, som inte fått nånting av detta
       var tacksamma ändå, för ni är väl oftast mätta?

Ja, mätt är jag. Pensionen räcker till mat och hyra och även till telefon. Vad mera behöver en nybliven änkling i min ålder? Välfärden räcker ännu ett tag – och kommer kanske att räddas helt om vi får en ny regering efter nästa val. Fan att det är så långt dit!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar