fredag 27 september 2013

Fan att jag inte kan rimma!



För några dagar sedan skrev jag här om struntprat och skvaller. Det blev en artikel på 2100 tecken. Det är märkligt att en poet kan säga samma sak med bara knappt 200 tecken, som här Ove Klinthäll:

Jag vill va intellektuell,
fundera djupt och handla stort,
va klok och god och kulturell
och tala elegant och fort.
Men inte blir det ryktet mitt
evad det förefaller.
Jag pratar helst om datt och ditt
och lyssnar mest på skvaller.

Vi som frilansar i tidningar får ofta betalt efter antalet tecken inklusive mellanslag. En krönika på 3000 tecken ger 500 kronor i en liten blaska och 5000 kronor i de stora Stockholmstidningarna. Fast jag tycker det skulle vara roligare att klara mej med 200 tecken och rim – om jag bara kunde.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar