måndag 16 september 2013

Numera skriver jag bara på skoj



I går skrev jag ett kapitel på en bok som kanske blir tryckt, kanske inte. Numera skriver jag ju mest på skoj och mest för mej själv. Så här blev ett stycke som jag tycker är tänkvärt:

Tänk dej att man behöver en effektivare gevärskula. En som inte går rakt igenom kroppen utan stannar i kroppen och exploderar där. En kula som säkert dödar. Då måste man dels undersöka kroppens motstånd. Det kan man göra på grisar, deras kroppar är ganska lika människans. Dels måste man ge kulan en lämplig form. Kanske inte spetsig utan snarare trubbig så den inte tar sej fram genom kroppen så lätt. Och så måste man konstruera kulan så att den exploderar. Allt det där kräver mycket forskning och mycket tekniskt kunnande hos den som forskar.

Överallt i världen sitter högutbildade och högavlönade forskare och hittar på olika slag av vapen och olika sätt att döda eller lemlästa människor. De tjänar vapenindustrin som tanketomma aktieägare tjänar miljarder på.

När jag skrivit det där tittade jag förvånad på texten. Jag visste inte att jag tänkt sådär. Att skriva är att göra många tankar färdiga. Man kan lära mycket av sina egna texter. Vem man är och vad man egentligen har i huvudet. Så det bästa råd jag kan ge är: Gör dina tankar färdiga! Skriv!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar