söndag 8 september 2013

Skriv – och låt det bli som det blir!



Jag brukar säga att jag inte gillar orimmade dikter, de liknar mest prosastycken som styckats upp i olika långa rader och kallas för dikt. Dock har jag själv skrivit på det sättet.

Med det sprödaste
och känsligaste av allt
den mänskliga handen
skapade vi oss själva
erövrade vi jorden
tekniken kunskaperna
Med samma spröda och
känsliga verktyg
(som de av förbiseende
låtit oss behålla)
ska vi störta tyrannerna
och bygga det mänskliga
samhället…

Den här dikten skrev jag till en teckning som hustru Inga gjorde av en flicka som sitter och väver med vackra händer. När jag nu försöker skriva om den till prosa tycker jag att den förlorar mycket av den kraft den har i lyrisk form.

Därför behåller jag den som ovan. Och antar att jag skrivit en "dikt". Fast jag aldrig förstått skillnaden mellan dikt och prosa. Nån lyriker blir jag aldrig. Jag skriver ner mina tankar som det faller sej – och så får det bli som det blir. Det tror jag att vi alla kan göra.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar