måndag 14 oktober 2013

En gång fanns en arbetarkultur!



I mina gömmor hittar jag en trave manuskript betecknade "Stiga vi mot ljuset". Det är från 1979, då 350 personer spelade upp Norrköpings historia i ett teaterspel som blev den största publiksuccé staden någonsin upplevt. De som tittar på teves Östnytt är bekanta med Jonas Björnstierna som då spelade hamnarbetare och sjöng:  

I hamnens tomma tunnor finns det alltid kvar en skvätt
Där kan man alltid hitta några droppar
Och spriten är det sista när man inte har det lätt
Då krävs det några supar så man stoppar
  Där tjänar man en krona när det kommer in en båt
  och lite käk och sovplats kan man alltid komma åt
  Där finns det gott om krogar om man fryser och är våt
  Och sen – som sagt – så tar man några droppar

Så småningom sa grabbarna: Nu fick det vara nog!
Nu kände dom att något måste göras
När andra tog förtjänsten utav hela deras knog
Då kände dom att striden måste föras
  Då tänkte dom på fackförening och la upp en plan
  Dom var väl lite skraja – ingen var ju särskilt van
  År artonhundranitti kom till slut den stora dan
  Då visste dom att något måste göras

Men arbetsgivarn satte sej emot på alla sätt
för att han skulle slippa att betala
Från andra orter tog han folk, men det blev inte lätt
för dom for hem igen och var lojala
  Så småningom fick företagen dämpa ner sin ton
  och jobbet det blev arbetarnas egen kooperation
  Då fanns det inga basar kvar som tog nån provision
  Och arbetsköparn lärde sej betala!
 
Regissören bakom denna publiksuccé var Göran Sarring. Jag kan inte
tänka mej någon annan som skulle kunna samordna ett tiotal proffs
och över trehundra amatörer till ett arbetarspel av den kvaliteten. Ja,
jag ville bara påminna om detta – och undra vart vår arbetarkultur har
tagit vägen. Vad händer i dag?

1 kommentar:

  1. Rekommenderar bandet Spiket i kistan från Malmö, som nyligen släppte ”Många bäckar små” på det egna bolaget Maräng Records.


    Recension (Rootsy):
    "Malmöduon Isabell Dahlberg och Mats Källblad, alias Spiken i kistan, ger utsnitt och ögonblicksbilder från tillvarons utkanter. Det är skarpskurna och konkreta bilder, som fokuserar på öden mer än idéer. Idéerna växer fram ur ödena, de utgör inga beskäftiga postulat för den lyriska iakttagelsen.

    Vi möter dansbandssångerskan som försöker göra sig fri, pojken med rockstjärnedrömmar som fastnade på cementfabriken, sjuksköterskan som drömmer sig bort från nattpasset och två bröder på en begravning bland andra. Varje text rymmer ett klassmässigt ställningstagande, men detta skrivs inte lyssnaren på näsan, utan tar långsamt form genom det gestaltade livet.

    Framförandena är nertonade med mycket luft i ljudbilden. Någon gång bryter ett dragspel eller en fiol in i det akustiska gitarrkompet, och även Mats Källblads slide förstärker den instrumentala konturen i några av albumets bästa spår.

    Så blir den politiska sången meningsfull. /Magnus Eriksson”

    De finns på http://marangrecords.blogspot.se

    SvaraRadera