onsdag 30 oktober 2013

Vissa låtar bör inte glömmas!


Om man är musikalisk (som jag tror att jag är) så går man nästan alltid omkring med nån melodi i huvet. Ibland kommer man på sej med att gå och nynna. Det händer att man blir irriterad och försöker slänga ut melodin ur skallen. Ibland blir man nyfiken och undrar: Vafan är det här, vad har jag fått det här ifrån? I morse vaknade jag med en melodi i huvet och den här texten:

Först har vi aktieägaren
sen kommer styrelsen
tätt följd av verkställande direktörn
i sällskap med sin vice.
Personalchefen är över överingenjörn
som under sej har en avdelningschef
som ger kommando till en underingenjör
som ryter till åt verkmästarn.
Sen kommer ordern till en förman.
Men jobbet det gör lilla jag!

Det slog mej att det här var ett lyckligt ögonblick. Den låt jag fått i skallen var en sån som inte får glömmas. Den kommer från Fria Proteaterns omfattande repertoar. Där finns mycket som borde komma in exempelvis i skolornas sångböcker. Och eftersom jag just nu inte får bort den här låten ur huvet passar jag på att påminna mina läsare om den.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar