torsdag 17 oktober 2013

Visst hade man tandvärk på vikingatiden!



I går klagade jag på min tandvärk. Sen tänkte jag att jag ändå – historiskt sett – är lyckligt lottad som kan få hjälp. Mina föräldrar fick alla tänder utdragna och ersatta med lösgom. Det var enda sättet att fåbukt med deras oerhörda tandvärk. För ännu tidigare generationer fanns alls ingen sakkunnig hjälp att få. Poeten Ove Klinthäll skriver med rimmade jamber:

Min tand, min tand, min visdomstand
har värkt i två dygn nu.
Jag skulle kunna ta mej till en smed
som har en tång att dra ut tanden med.
De gör han säkert, men det spörs
ifall jag bara törs.

Det här med tandvärk är ett bra sätt att skaffa sej historisk kunskap. Man kan tänka sej in i vilket helvete folk måste ha haft, särskilt fattigt folk som inte haft råd att anlita de läkare som eventuellt fanns, men även rikt folk. Berättas det inte om nån kung, kanske Erik den fjortonde, som led av tandvärk. Eller var det Gustav Vasa?

Nu har det gått en vecka snart,
men tanden den finns kvar.
Jag gick till sme´n och öppnade min trut,
just då så slog hans unghäst kvickt bakut.
En tand föll i smedens hand…
Dock ej min visdomstand.

Man kan skoja med det som poeten Ove gör här. Men man kan också tänka längre tillbaka i människans historia. Hur var det på stenåldern? På bronsåldern? På vikingatiden? Innan det fanns Ibuprofen och Alvedon som nu lindrar mina smärtor.

När jag skriver en historisk berättelse kan jag tänka mej hur det var att sitta vid en åra på ett vikingaskepp. Men om jag tänker mej att sitta där och slita vid åran med tandvärk, då blir berättelsen betydligt mer levande både för mej och för läsaren!   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar