söndag 24 november 2013

Artister ska inte käka upp miken


Ett sånt här utrymme bör väl användas till något viktigt, men det som är likgiltigt för den ene kan vara viktigt för den andre. För mej som hör dåligt men ser bra kan det hända att jag ser vad folk säger i stället för att höra. Nu är jag för gammal för att gå på konserter och upplever musik mest på TV. När någon sjunger vill jag se orden i texten samtidigt som jag lyssnar.

Men de flesta som sjunger gömmer sej bakom mikrofonen. Det ser amatörmässigt och ängsligt ut. De kysser miken och ser ut att vilja stoppa in den i mun och äta upp den. Och jag kan inte se ett ord av texten.

I går kväll tittade jag på TV-programmet Så mycket bättre. Där alla artisterna gömde sej bakom miken. Alla utom en – Lill Lindfors. Hon höll miken en handsbredd nedanför hakan, visade hela sitt levande ansikte, hade direktkontakt med åhörarna och litade på ljudteknikern som skulle se till att hennes sång nådde ut. Lill Lindfors gör ett professionellt intryck.

Nu har jag ägnat det här utrymmet åt något som jag tycker är viktigt. Det kanske framstår som helt likgiltigt för några av er andra. Så kan det vara. Men något som jag retar mej på nästan varje dag är viktigt. För mej. Och det kan ju bara jag själv avgöra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar