tisdag 19 november 2013

En dikt som får mej att rysa…



Hur ska det gå med demokratin? frågar poeten Ove Klinthäll och skickar dessa rimmade rader:

Så sitter vi nu här igen, en vecka före valet,
vi mest politiskt aktiva, vi fem sex sju personer.
Vi lever, nästan alla. ganska gott på de pensioner
vi slogs för i vår ungdom på det glada trettitalet.
En ålderstigen kvinna läser förra protokollet
och skrivelser, rapporter – alla godtar innehållet.
Vi tänker mest på kaffet och vår ungdomstids visioner,
vi mest politiskt aktiva, vi fem sex sju personer.

Det är nog något år sen jag fick den här dikten första gången. Det är möjligt att jag sände den då i min blogg, men jag kan inte låta bli att ta med den nu. Läs den gärna flera gånger. Ta med den till nästa möte om du går på några möten. Jag tycker den är ohyggligt skakande. Om det är så här det ser ut i det politiska föreningslivet, då har poeten rätt med sin fråga: Hur ska det gå med demokratin? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar