onsdag 13 november 2013

Nu får vi gratis kollektivtrafik, va?


Det är inte ofta man träffar politiska makthavare, men i går kväll kom Lars Stjernkvist till biblioteket i vår by. Han har varit rikspolitiker och är nu kommunalråd i Norrköping. Där satt vi, ett trettiotal gråsossar men inga ungdomar. Stjernkvist bestormades av frågor. Här kan jag bara redogöra för vad jag själv undrade över. Till exempel var ungdomarna befann sej, tydligen inte i sossepartiet.

Och så de höga parkeringsavgifterna i Norrköping. Tjugo kronor per timme. När PRO-avdelningen i vår by las ner (borgerligt sinnade bönder går ju inte med i PRO), då fick Inga och jag flytta över till PRO inne i stan. Dit har jag aldrig kunnat gå, för parkeringen skulle kosta 60 spänn för ett tre timmars möte och det har jag inte råd med.

Spårvagn och buss kan jag inte åka, för jag vet inte hur man gör. Man kan inte betala på bussen eller spårvagnen, man ska visst köpa biljett i ICA-butiken. Jag undrade varför inte kollektivtrafiken är gratis. Jag tänker på den gamla tant som bor i ena änden av Trozelligatan och har två hållplatser till Coop i andra änden av samma gata. Jag skulle gärna betala lite mer skatt för att hon skulle kunna åka spårvagn gratis två hållplatser till butiken och hem igen. Nu får hon gå till fots och släpa sina matkassar några hundra meter – tills hon inte orkar och får sluta köpa mat.

Avgifterna går inte till Stjernkvists höga lön, för kommunens pengar "är inte öronmärkta". Parkeringen i stan måste vara dyr, för annars skulle även fattigt folk kunna handla i affärerna där… nej, så var det visst inte. Gratis kollektivtrafik funkar inte, för den skulle överutnyttjas, eller hur det var. Folk skulle ställa bilen utanför stan och sen gratisåka kollektivt mellan sina ärenden – och det skulle visst inte vara bra. Eller hur det var.

Det är inte lätt att få begripliga svar av en toppolitiker. Ändå inger Lars Stjernkvist förtroende. Han är ju så jäkla trevlig. I jämförelse med många av sina kolleger alltså. Kanske kommer han att införa gratis kollektivtrafik I Norrköping. Den är inte problemfri i de städer där den prövats. Googla får ni se! Men vi hoppas ändå på den!

    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar