tisdag 3 december 2013

Det finns olika förtryck att fly från


När jag för en tid sedan rekommenderade en bok av Karl-Olov Arnstberg, Svenska tabun, fick jag skällning av en ledande vänsterpartist i Norrköping för att jag lät Arnstberg diskutera invandringen. Nu riskerar jag väl detsamma när jag ur min bokhylla plockar fram Karl-Olov Arnstberg Mera svenskt, (Carlssons).
Arnstberg hävdar att massinvandringen skadat Sverige. Svenska politiker har skapat ett nytt klassamhälle med invandrare som en arbetslös och bidragsberoende underklass där brottsligheten är långt högre än riksgenomsnittet. Tänk om det beror på att vi behandlar invandrare illa? Tänk om vi skulle ta bättre hand om dom som kommer hit!
Utomlands kan man diskutera detta. I Köpenhamn vet man att två tredjedelar av brotten begås av invandrare som inte känner ej välkomna. I Norge kan sådant också sägas öppet. I Sverige förtigs brottslingars etniska tillhörighet.
Arnstberg menar att många som deltar i den politiska debatten har tröttnat på det hyckleri som blivit resultatet av en önskan att det mångkulturella samhället ska fungera.
Bokens åtta essäer behandlar skiftande ämnen. Det svenska välfärdssamhället är det bästa som mänskligheten hittills åstadkommit, men det ger ändå möjligheter för direktörer och politiker att sko sig.
En forskare som talar klarspråk borde kunna visa varifrån de order kommer som mediefolket följer. Det gör inte Karl-Olov Arnstberg. Han utmanar inte höjdarna i Svenskt Näringsliv. Men det han gör är ändå gott och läsvärt.
Han har själv bosatt sig i invandrartäta förorter och möter invandrare på nära håll. En libanes säger: Jag trivs med att inte behöva vara religiös och att kunna ha en tjej.
Det finns många slags förtryck att fly från.
                  













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar