lördag 21 december 2013

Fråga vidare på biblioteken!



Det här är min senaste (och förmodligen sista) bok Den heter "Kalle Finkel och Makten". Jag funderade på hur en vanlig människa skulle kunna få insyn i den värld där mäktiga och rika håller till. För att kunna göra en berättelse om det måste jag göra en riktig skröna. På baksidan av Kalle Finkel och Makten står det:

"Om man kan byta ut hjärtan och njurar kan man väl byta ut en hjärna också? Det är i varje fall vad doktor Habacher, lyckas med när han åtar sej att rädda livet på en ung politiker som Partiet behöver få på benen inför valrörelsen. 70-årige Karl Valter Filipsson, alias Kalle Finkel, vaknar upp till en helt ny tillvaro med fru, älskarinna, hemliv, ungar, partipampar, livvakter, sammanträden, TV-debatter och – ja, här får han själv berätta…"

Den skumme doktorn har skickat ut sina hejdukar för att skaffa fram en hjärna. De har valt den gamle uteliggaren Kalle Finkel som de tror att ingen ska sakna. Men Kalle har vänner, Olle och Margit, som också sover på parkbänkar men inte är korkade. Deras visdom har Kalle Finkel med sej i sin nya tillvaro bland maktens och rikedomens män och kvinnor. 

Det här är en av mina böcker som ja själv tycker bäst om. Men den har kommit i skymundan. När jag hade skrivit den hade jag ingen förläggare. Paret Gidlund, som gett ut mina tidigare böcker, hade dött. För att ändå snabbt få boken tryckt gav jag själv ut den på författarnas eget förlag Podium. Där har den blivit liggande.

Från Podium kan du köpa den, men den hinner inte bli en julklapp. Då är det bättre att du frågar efter den på biblioteken i din närhet. Eftersom de troligen inte har den kan du kräva att de tar in den. Då har du gjort mej en stor tjänst och gett en av mina intressantaste böcker vidare spridning. Tacksam blir jag. GOD JUL! 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar