lördag 7 december 2013

Kan undra om man lever i april?


Jag utmanade poeten Ove Klinthäll i går när han skrivit en höstsonett: Skriv nu en vintersonett också, få se om du kan. Och det tar inte långtid för denne versmakare. Den här kom snabbt:

Fy, vintern ligger fast, men skidan slinter.
I ide, gärna, skulle jag ha gått
och gömt mej varmt, som björn och igelkott
och sluppit denna monstruösa vinter.

Men jag kan inte göra såna finter,
man präglas av de gener man har fått.
(Av älg blir typisk älg, av knott blir knott,
av hyacinter blir det hyacinter.)

Jag måste genomlida vintern vaken
med fyra kalla månader på raken
då vatten, luft och livslust frusit till.

Vi tömmer denna bittra kalk i botten,
vi fryslingar på södra Nordkalotten.
Kan undra om man lever till april?

Så nu har vi fått veta vad sonetter är i ett par grundliga lektioner. För mej som vill bli en skicklig och kunnig skribent är det här intressant. Jag hoppas att det är fler som har den ambitionen. I så fall kan vi kanske komma med fler lektioner.     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar