fredag 6 december 2013

Nu utmanar vi rimkonstens mästare!


Jag är litterärt obildad. Poeten Ove Klinthäll påstod att den vers om Jesus som han bidrog med i går var en sonett. Eftersom jag inte visste vad en sonett är bad jag honom förklara det. Jo, det är två gånger fyra rader plus två gånger tre rader med en viss ordning på rimmen. Och så snickrade han till detta exempel:

Oktober skrider våtkall in med hösten,
och över skogen blåser vindens bälg.
Med skräck i hjärtat går familjen Älg
som jagas av min bror sim heter Östen.

Det regnar, man blir våt och tappar rösten
och dricker teblask: "Varsågod och svälj!"
Man måste gå till sängs en febrig helg
och orkar inte ta sin fru på brösten.

All lust vill lägga av när molnen hopas,
när dagen krymps och sommartiden slopas.
Nu är det lätt att hålla sej för skratt.

Naturen svartnar till och fäller löven,
oktober kan få kyssa mej i röven!
Jag drar nåt gammalt över mej – gonatt!

När jag nu fått denne rimkonstens mästare på kroken ska jag inte släppa honom. Han ska få skriv flera sonetter åt oss, så att både ni och jag får en ordentlig lektion i det här sättet att skriva. Det här var en höstsonett. Nu utmanar jag honom: Skriv en vintersonett åt oss! Om han klarar det ska jag publicera den här i morgon.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar